tisdag 29 september 2009

Bröllop

Ja jag funderar kring bröllop, hur allt funkar och så. Jag har ju aldrig varit på bröllop någon gång, eller jo när mamma o pappa gifte sig då jag var 2 år:P Alltså vet jag inte riktigt hur allt går till... Har ju sett massa amerikanska bröllop på tv och filmer :P haha. O just ja, innan alla behöver börja spekulera och fråga en massa så nej, det är inte bröllop på gång här. Men jag bara funderar över hur man skulle vilja ha sitt bröllop lixom. Förr var jag helt inne på ett sommarbröllop, ute och festen efter skulle givetvis oxå vara ute. Helst vid vattnet och givetvis en solig dag. Men jag menar, hur lätt är det i sverige att lyckas pricka in en solig dag? Och eftersom jag har lärt mig hur jag fungerar, perfektionist och så... Så vet jag att hela min dag blir förstörd om det inte skulle vara sol på ett sommarbröllop. Jo så löjlig är jag,tyvärr! Jag har egentligen alltid varit en riktig sommartjej, som hatat höst och vinter. För kallt och jag har aldrig haft några vinterintressen lixom. Men nu tycker jag hösten är underbar och vintern är fin och rolig den med! Knasigt hur man kan ändra sig lixom.. Men ialf så vill jag ha ett vinterbröllop, i en månad där det garanterat är snö. Kanske januari,februari eller mars? Det ska vara i en kyrka, vilken har jag ingen aning om än. Det ska vara vitt ute överallt och det ska gå i rött... Rött och vitt är fint tycker jag, när det är kallt:) Vill åka häst o släde från kyrkan... Är det från kyrkan man åker eller till kyrkan? Jag har ju som sagt ingen aning:P Vill inte heller ha något dyrt bröllop, tycker inte att det är värt det. Lägger gärna pengar på en fin ring och så, men vill inte ha någon dyr "efterfest" eller vad man kallar det. Smekmånad skulle jag gärna åka till fjällen, till en mysig stuga. Bara för oss själva. Dricka vin, varm choklad framför en sprakande öppenspis. Åka hundspann, äta god mat, gå på spa och sånt istället för att åka utomlands. Men hur går allt till i kyrkan? Har man som på amerikanska bröllop typ tärnor,brudgummar(heter de så?),ringbärare och sånt? Eller är det bara prästen och de två som vigs som ska stå där framme? Hur får man en ganska billig fest efteråt? Ska lokalen ligga ganska nära kyrkan? Ska man ta kuvertavgift som täcker matkostnad istället för presenter?(jag är inte så intresserad av massa presenter då man redan har på tok för mkt prylar överallt:P) Vad kan man ha för mat som är ganska enkel o ganska billigt? Hur många ska man bjuda?Alltså vart sätter man gränsen på vilka som får komma och inte? Bjuder man de man vill ska komma på festen och sen får vem som helst komma till kyrkan? Vad gör man på festen efteråt? Antar att man käkar o så, men kan det vara bra där eller måste det vara typ några aktiviteter och sånt? Ja jag har ingen aning haha:P Men i stort sett ser jag framför mig hur jag vill attm itt bröllop ska vara. Inte så stort vill jag ha. Det är kärleken som är det viktiga, inte att bröllopet ska vara stort och dyrt lixom. Berätta gärna era erfarenheter om bröllop, erat eget eller om ni varit på någon annans vigsel! Spännande att få höra hur de har gått till:) Eller varför inte hur erat dröm bröllop ser ut;) Nu ska jag dricka upp mitt kaffe innan det kallnar helt haha! Bye!

Inga kommentarer: