söndag 8 maj 2011

V27

Gick in i v.27 igår. Så idag är det 26+1. Shit vad fort det går!

Bebis:
Nu har det blivit dags att skaffa sig ett eget immunförsvar och överlevnadschansen ökar för varje dag som går!

Mamma:
 Puh, nu är överlevnadschansen stor vid för tidig födsel. Något som kan vara väldigt skönt och betryggande att tänka på. Du känner att barnet har blivit starkare: han/hon prövar sina krafter genom att ta spjärn med den lilla foten mot din mage. Mysigt! Men du börjar känna dig otymplig och kanske oattraktiv. Tänk positivt! Köp mammakläder som verkligen framhäver din fantastiska mage! 
Från gravidapp

Mamma:

Din sista trimester

Nu är det den sista trimestern och du går in i sista fasen av graviditeten. 

Nu börjar dina revben, ditt mellangärde och din mage att tryckas ihop. Den tunga magen gör att det blir jobbigare för ryggen. Nästan hälften av alla gravida kvinnor har ont i ryggen någon gång under graviditeten, och i den här veckan får många ont. Gör övningar som sträcker ut ryggmusklerna, det hjälper. Ta ett skönt varmt bad. Ömma ryggmuskler behöver lite försiktig massage. Någon i din närhet kanske skulle kunna vara så snäll och uppfylla den lilla önskningen. 

Barnet är nu större i förhållande till mängden forstervatten så det är lättare att se om det är en liten armbåge eller hand som petar på dig eller om det är en liten fot.

Bebis:

Nu öppnar barnet sina ögon

Vid det här laget ser barnet ut som en tunnare, mindre, rödare version av hur hon eller han kommer att se ut vid födseln. Om du skulle föda den här veckan skulle barnets överlevnadschanser vara goda. Även om barnets kropp inte har mognat helt så har barnet allt som krävs för att överleva på utsidan nu. 

Nu öppnar barnet sina ögon. Barnet kan se skillnad på ljus och mörker, öppna och stänga ögonen och titta åt olika håll. Det övar sina ögonmuskler.  

Från libero appen. 

Jag: det känns tydligt att bebis är starkare. Shit vad han sparkar! Läskiga sparkar ibland. Större å otympligare blir man:p men jag mår bra ändå nu. Har nästan aldrig ont i ryggen, tack och lov att det gick över en stund. Hade ju mkt ont i början. Sover fortfarande på mage så tack för det oxå! Gruvar mig för den dagen jag inte kan det längre! Tuttarna står fortfarande ut mer än magen, så slask o sånt hamnar fortfarande där uppe istället för på magen :p

1 kommentar:

kattis sa...

jag förstår inte hur du kan sova på magen fortfarande. Han sparkar sönder mig om jag skulle lägga mig på mage. De är inge poppis =) men jag saknar att göra de. Ska bli skönt å kunna göra de. Men han sparkas ju till å med när man ligger på sidan :P