tisdag 31 maj 2011

v.30

Idag:
73,9% av graviditeten har passerat.
207 av 280 dagar
v.30
Kalendermånad: 7
trimester: 3
73 dagar kvar till bf!
Shit alltså, det är inte länge kvar nu!
Börjar bli lite nervös ;)

Barnet:
Ditt barn väger ca 1,6 kg och är ca 27 cm långt från huvud till stjärt.
Barnets kroppsbehåring- lanugohår- börjar försvinna. Lite fjuniga strån kan finnas kvar när barnet föds men det försvinner efter några veckor.
Barnet öppnar och stänger ögonlocken. Lungorna, muskler och hjärnan fortsätter sin utveckling och skelettet hårdnar än mer.
En del barn börjar redan nu lägga sig med huvudet i bäckeningången. Du kan känna att barnets huvud pressar på mot bäckenbotten och även tydliga sparkar upp mot bröstkorgen.

Mamma:
All extra vikt som du bär upp påfrestar din rygg. Tänk på hållningen.
Dina lungor tar upp ca 20% mer syre vilket kan göra att du känner dig mer anfådd.
Barnet växer mycket nu, tänk på att äta bra mellanmål under dagen.
Ibland kan du lätt bli illamående dessa veckor då barnet växer mycket och hormonpåslaget är stort vilket inte är ovanligt.

Partner:
Nu är det dags att anmäla sig till den förlossningsförberedande utbildningen.
Det finns även flera kurser som vänder sig till mamman,till dig och till er båda.
Många blivande föräldrar väljer att gå en profylaxkurs för att få en sådan bra förberedelse som möjligt inför förlossningen.

Jag:
Har ju läst att bebis växer mest mellan v 27 och 32 om jag inte minns fel. Och det märks på magen. Den har verkligen börjat växt nu :P
Jag mår illa ganska ofta och är aldrig sugen på att äta något längre. Äter mindre åt gången nu, så det märks att det är mindre plats i magen. Mår illa oxå efter att jag ätit och de sura uppstötningarna kommer som ett brev på posten. Blä.
Jag är inte sugen på någon som helst mat, godis,snacks eller nåt? Nå fel på mig?
Jobbigt att äta tycker jag då man inte är sugen på något, men man får ju tvinga i sig för bebis skull.
Jag som alltid haft problem med ryggen, har i stort sett inte märkt någon skillnad än. Trodde jag skulle ha mkt problem med ryggen nu. Hade ju ganska ont i svanken i början av grav. men inte sen. Skönt!
Har dock börjat få ont i vaderna, kanske man skulle prova skaffa ett par stödstrumpor att använda de gånger man går mycket!
Sover även denna vecka än så länge på mage, tack för det!

Alla kurser man läser om, har man då itne hört nåt om här :p Antar att det är lite dåligt utbud här :P
Imorn ska vi iaf på föräldrautbildningen, första gången. Ska bli spännande.
Tycker än så länge att jag har haft en väldigt enkel graviditet. Levt på som vanligt typ och inga större störningar än. Men antar att det kommer bli lite varmt och tungt i sommar ;)

Inga kommentarer: