måndag 20 juni 2011

V.33

81,1% av graviditeten har passerat.
227 av 280 dagar
Vecka 33
Kalendermånad 8
Trimester 3
53 dagar kvar till Bf

Barnet:
Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2kg.
Kroppen fortsätter att lagra underhudsfett.
Fostervattenmängden ökar inte längre utan är nu densamma. Hjärnan växer snabbt och barnets huvud ölar i storlek.
Barnet fortsätter att röra sig men du kommer känna det mer som att det rullar än de tydliga sparkarna du kände tidigare.
Dina aktiviteter påverkar barnet., när du äter, om du sitter, ligger eller går och allt ljud från yttervärlden.
Försök gärna att ha en avslappningsstund varje dag.

Mamma:
Om ditt barn lagt sig tillrätta kommer det kännas behagligare för dig. Lättare att andas och om du haft magbesvär kan det försvinna nu.
Du kommer att uppleva ett ökat tryck nedåt och du kan känna stickande känslor i bäckenet, det är helt ofarligt.

Partner:
Nu har säkert både du och din partner stora förväntningar inför förlossningen och det är lätt att fukusera på detta eftersom det är en spännande tid nu går tillmötes.
Men det kan även vara värt att prata om tiden efter förlossningen. Läs gärna böcker och förbered er tillsammans på livet efter barnets födsel så att den första tiden blir så lätt och positiv som möjligt.

Jag:
Valde att börja med järntillskott för 2½ vecka sedan. Då jag ligger på gränsen ,men kännt mig så trött. Åt varannan dag i 2 veckor. Men järnvärdet var då oförändrat så nu provar jag att äta varje dag. Sen jag började med dessa har magen skött sig bra själv. Innan åt jag ju 1 plommon om dagen o magen fungerade utmärkt. Nu behöver jag alltså inte plommonen längre.

Börjar känna mig gravid nu! Man typ vankar fram när man går, går inte lika fort som innan :p Kissar ofta, magen tar i saker o man känner sig lite otympligare.
Sover fortfarande på mage :)
Och jag sover hur mkt som helst. Har jag gjort hela graviditeten och gör fortfarande alltså!
Kan sova hur många timmar som helst. Men med kisspauser varannan timme ungefär. Bebis är lugn o snäll på nätterna o har inte hållt mig vaken någon natt ännu.
Kan ha hållt mig vaken typ 1 timme när jag går isäng bara. Men det är bara mysigt att ha en mysstund innan man sover :)

Var ju ett tag sedan man sluta känna de där rejäla sparkarna(eller kommer väl någon ibland nu med) men är mest rullningar nu. Känns som hela bebis rör sig o hela magen ändrar form.
Känns lite läskigt ibland. Och bebis slår mkt neråt ljumskarna, det är ju inte så skönt!
Bebis ligger med huvudet neråt och det känns oxå. Det trycker på neråt och sparkar gör han uppe på höger sida(sett från min högra sida alltså) och slår alltså neråt ljumskarna.

Naveln petar inte ut än, men de känns som den ska ploppa ut när bebis är där(han gillar att vara o röra på naveln, bara för att jag tycker det är väldigt obekvämt :P)
Har inte heller fått något streck på magen(vid naveln) som vissa brukar få.
Men några bristningar har jag fått på vänster sida. Knasigt att man får på en sida. Missförstå mig inte nu, jag vill inte ha fler! :P
Har inte kännt bebis sparka på revben eller nåt än, tack för det!
Är en väldigt lugn o harmonisk bebis som ligger o snurrar runt mest eller sover.
Hoppas han kommer vara lika lugn på utsidan ;)

A köpte hem sina första blöjpaket igår, om man köpte 1 paket fick man 1 extra gratis här på ica starks. Så vi passade på.
Har fortfarande en del saker att handla hem.
Skötväska, citykorg,sängkläder, vårdsaker o badbalja.
Vaggan får vi senare denna vecka :) Yihooo!
Men vi har bara sängkläder till spjälsäng, så vi ska handla lite sängkläder,täcke o kudde till vagga. O likaså lakan o kudde till vagnen. Där kör vi på filt istället för täcke innan det är dax för åkpåse.

Inga kommentarer: