måndag 25 juli 2011

V.38

Ja i lördags gick vi ju in i v.38.
Sjukt nära nu. O sjukt vad fort allt gått!
Fattar inte hur folk kan säga att man är gravid jättelänge o att man  blir less o så.
Kanske jag kommer bli less dessa veckor som är kvar.
Men de flesta är ju less väldigt länge tycker jag:P
´
Lite statistik:
93,6% av graviditeten har passerat
262 dagar av 280 gjorda
Vecka 38
Kalendermånad 9
Trimester 3
18!!!!!! Dagar kvar till bf. Sjukt ju!

Barnet:
Barnet är ca 36 cm från huvud till stjärt och vikten ca 3,2 kg.
Barnet ökar snabbt i vikt. Barnet rör sig mindre nu. Alla inre organ är färdigbildade.

Mamma:
Många kan känna en oro inför förlossningen, trötthet pga sömnbrist och en stor längtan efter att grav ska vara över så att ni får möta er bebis.
Se till att få tid för dig själv. Sov eller vila så ofta du kan.
Du kan känna en stickande känsla i slidan när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten och ibland ett obehag när du sätter dig för snabbt på en stol. Du kan få en ökad mängd mjölkig flytning.
Se till att ladda med kolhydrater i kosten.Förbered väskan som skall med till förlossningen.
Kom ihåg att ta med din blodgruppering.

Partner:
Nu kan barnet komma närsom helst. Som partner ska du hjälpa till med alla praktiska förberedelser.
Se till att förlossningsväskan är färdig packad med det ni kan tänkas behöva.
Exempelvis hygienartiklar, sköna kläder och kanske kex eller något annat ni tycker om.
En del väljer ett par låtar tillsammans som används under förlossningen för att ge båda energi.
Kanske det skullle kunna vara något för er oxå?
Viktigast av allt, glöm inte kameran!

Jag: Oro inför förlossningen? oh yes! vill inte vill inte vill inte! Trötthet, en hemsk trötthet varje dag tycker jag, men inte pga sömnbrist då jag sovit som en stock varje natt under graviditeten. Kan lätt sova 10-12 timmar ;) Med kisspauser förståss!
Känns ofta konstigt i musen, sätter man sig ner känns de som om huvudet är i musen o man sätter sig på det å att det kommer ut lixom. Inte så behagligt. Sticker o känns konstigt i stort sett hela tiden där nere tycker jag.
Får ofta höra att jag har en liten mage, de flesta tror att det är jättelänge kvar! Jag har alltid tyckt att många höggravida har en jätteläskig stor mage vilket jag inte tycker att jag har än. Men det kanske smäller till nu! Vem vet ;)
På onsdag är det dax för besök hos BM igen.

1 kommentar:

kattis sa...

när smäller de till å blir jobbigt dåå?? jag väntar fortfarande. har oxå liten mage, inte många som tror att jag ska ha snart, inte jag heller =)