torsdag 26 november 2009

Key Lime pie

Har även bakat idag.
En key lime pie fast den är lite försvenskad med vanlig lime istället för key lime.
Det fanns kondenserad mjölk här på ica i alf :)
300 g digestivekex
100g smält smör
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 burk kondenserad mjölk
4 äggulor
1 dl limejuice(finns en key lime juice att köpa som heter Nellie and Joe´s,men jag gjorde som sagt med vanlig,vilket man oftast gör här i sverige)
Bild: Goggle.se
Blanda digestive, smält smör, socker och kanel i en mixer och kör till en smulig massa.
Jag smulade dock digestivekexen i en mixer innan. Och sen blandade jag ihop allt med en elvisp istället. Gick hur bra som helst.
Tryck ut degen i en form med löstagbar kant och förgrädda 5 min i 200 grader.
Låt svalna. Rör ihop den kondenserade mjölken med äggulorna och limejuicen (vispa inte!)
och häll smeten i pajskalet.
Kyl pajen i minst 4 timmar men allra helst över natten.
Garnera med tunna limeskivor och servera med lättvispad grädde eller vaniljsås.
Som ni ser på bilderna så kan man spritsa grädde runt kanten innan servering. Tror det är så de orginella keylime pajerna ser ut?
Bild: google.se
Funderar på att baka en glutenfri nötkaka oxå, får se om jag orkar ;) Receptet är från A´s mormor :) Det fick hon på 50-talet av hennes väninna. Kanske jag delar med mig utav det sen ;)
Fick med oss en saffranslängd hem igår oxå från A´s momme. Gott!
Skönt att ha lite fika om man får främmande, haha :P

Inga kommentarer: