måndag 16 maj 2011

V.28

Är ju inne i v.28 nu(27+2)
Om ni har en smartphone, så är lätt bästa appen från babygruppen.
Den är kanon! Finns till iphone och android.

Statistik
68,6% av graviditeten har passerat
192 av 280 dagar
I v. 28
Kalendermånad: 7
Trimester: 3
88 dagar kvar till bf

Är alltså inne i sista trimestern och har bara 88 dagar kvar till BF. Känns lite läskigt nära ;) Hihi
Det går ju så sjukt fort!

Barnet:
Ditt barn är nu ca 25 cm lång från huvud till stjärt och vikten är ca 1,2 kg.
Barnets tillväxt och utveckling är mkt snabbt nu. Lungorna är i princip färdigutvecklade.
Barnet är van vid din röst, fortsätt att prata och sjung med barnet.

Mamma:
Det är nu en tredjedel av graviditeten kvar. Du kanske känner dig helt slut, eller så mår du fantastiskt, det är mkt olika.
Livmodern fortsätter att växa och du kan känna tryck upp mot bröstkorgen. Det kan vara en lite obehaglig känsla.
Det är en kraftig tillväxtperiod mellan vecka 28-32.
Barnet är livligt i magen och kan ibland hindra dig i din nattsömn. Nu är det dax att gå på föräldrautbildning.

Partner:
Din partner kan tycka det känns jobbigt under den här perioden.
Påminn gärna henne om hur mkt hon betyder för dig och hur härligt det ska bli att få ett gemensamt barn.

Mig:
Har kvar sura uppstötningar till och från. Vissa dagar inga alls o vissa dagar mer eller mindre. Har börjat få lite halsbränna på kvällarna, men än så länge kontrollbara :P
Känns ju att livmodern går högt upp nu, och lite jobbigt med tuttarna som trycker på magen där uppe lixom. Blir svårt att andas ibland.
Förutom att jag är gristrött fortfarande så mår jag bra.
Går/står jag mkt får jag ont i svanken och vaderna.
Äter mindre nu varje gång man äter, men behöver äta oftare. Äter jag mkt åt gången kommer uppstötningarna oxå, men även att man blir mätt fort.
Vissa dagar känner man sig bara fet,otymplig och ful, medans man andra dagar känner sig finare, då det syns varför man är fet :P haha!
Bebis är livlig o är vaken i perioder. Kände av bebis hicka idag :P
Sover fortfarande på mage o jag tror bebis är ganska lugn på nätterna.
Bebbe är vaken på kvällarna så ibland kan jag inte somna, men det lugnar ner sig efter en stund och jag vaknar aldrig på nätterna av att han busar. Antingen sover jag djupt eller så är han lugn på nätterna.
Känns lite läskigt när bebbe vänder sig. Och även när han sparkar på kissblåsan eller rätt på naveln.

Nästa måndag (23) är det dax för nästa besök hos Bm.
1 juni börjar vi på föräldrautbildningen.

Inga kommentarer: