lördag 16 juli 2011

V.37

Ja idag går vi alltså in i v.37!
Exakt 4 veckor kvar till bf datumet. Men mindre än en månad.
Bara 27 dagar kvar till bf hörrni!! Sjukt ju! Läskigt! haha.

90% av graviditeten har passerat
253 av 280 dagar
Vecka 37
Kalendermånad 9
Trimester 3
27 dagar kvar till bf.

Snacka om att trimester 3 har varit lång? Tycker jag varit i trimester 3 hur länge som helst motför de andra två :P

Barnet:
Barnet är nu ca 35 cm långt från huvud till stjärt o väger ca 3 kg.
Barnet betraktas nu som fullgånget. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Får du värkar i denna vecka så förhindrar man inte förlossningen från att komma igång. Den första mjölken som kommer ur dina bröst kallas råmjölk och är rik på näring o antikroppar. Den egentliga modersmjölken kommer igång två-tre dygn efter förlossningen med hjälp av barnets aktiva sugande på brösten.
Mjölken är fylld med näring o ger barnet ett skydd mot infektioner och stärker barnets immunförsvar.

Mamma:
Nu börjar du längta efter att föda. Det är vanligt att känna förverkar nu. Livmodern blir hård i ca 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa förverkar ska inte göra ont.
Spänningen och förväntningar stiger ju närmare förlossningen du kommer. Man känner sig redo att föda nu och längtar. Börja packa väskan du ska ha med till förlossningen.

Partner:
Förväntningarna är ofta höga och många blir stressade över allt som händer.
Se till att ta det lugnt eftersom stresshormoner påverkar både er och bebisen. Stötta varandra och njut av de sista veckorna. Tappa upp ett varmt bad, se en bra film och ta en lång sovmorron.
Ni är värda avkopplingen.

Jag:
Än känner jag ingen längtan efter att föda. Känner mig nog inte redo än :P
Känns som de e lång tid kvar tills bebis är här, fast så tänker man på dagar o veckor så är det ju sjukt nära.
Känner mig inte så stor och otymplig som jag sett framför mig. Tycker jag ser jättestora magar överallt å tänker jämt att ja de där måste ju ha gått över 2 veckor :P haha.
Kanske det smäller till snart o magen växer som tusan?
Jag orkar o kan göra i stort sett samma saker fortfarande. Enda skillnaden är att jag sväller o får lite ont i fötter o vaderna. Men det kan jag leva med.
Har just ingen foglossning alls? De känns ju sådär. Foglossning har man ju för att musklerna luckras upp o de behöver de ju göra inför förlossningen. Så om man inte har foglossning då, luckras de inte upp eller vadå? :P
Har inget i svanken just, men lite mellan benen, hur man nu ska säga det fint! haha :P
Ibland känns det som om bebis huvud håller på å tittar ut. Riktigt läskigt. Bebbe är ju fixerad nu så är väl därför det känns som om hududet håller på å komma ut.
Förverkar, sammandragningar har man ju haft länge?
Men har börjat känna lite andra saker som jag inte riktigt vet vad det är o tänker inte så mkt på det heller.
I några veckor hade jag mkt känningar mot ljumskarna, antar att det var när bebis skulle försöka fixera sig. Har läst att det kan dra o slita lite där nere då.
Men nu känner jag inget i ljumskarna längre.
Sover väl mest på mage fortfarande. Inte platt på mage, utan typ framstupa sidoläge. Men det är ju fortfarande tuttarna som man ligger på o eftersom vi har en madrass som formar sig efter kroppen, så åker ju magen ner i ett hål ;) haha.
Sover läskigt mkt och är väldigt trött hela tiden. Håller jag på å sover igen tid inför vakna nätter? :P Tänk om jag ska vara såhär efter förlossningen, då dör jag ju. Nu kan jag sova nonstop i 10-12 timmar o ändå va sjukt trött hela dagen.

Måste fixa lite saker:
Lägga ihop alla papper som ska med till förlossningen
fixa nån skiva med musik, TIPS?
Packa BB väskan, TIPS?

5 kommentarer:

Lisa Olsson sa...

folk gav mig tipset att ha med en sån där ärtkudde som man värmer i micron till förlossningen, men det ville jag INTE alls ha när det väl kom till kritan, jag ville ha kallt! så dom hämtade en fryspåse med nått i till mig ist som jag använde, det tyckte jag va mycket skönare än värme. ta med en energidryck eller likanande, kan komma till användning i slutet när krafterna tryter =)

LinnaLi sa...

Hehe, det där med musik blev överskattat för mig tycker jag. hade så stort tänkt ha med mig massor, men när jag väl var där så brydde jag mig inte ett smack!

Annars så är det skönt att ha med sig mjuka kläder. Bindor, stoooora, för man kan blöda rätt mycket. Jaag körde med nättrosor först, men sen hade jag mjuka sköna med mig hemifrån.


Godis till A (har packat hur mycket som helst till J) :D

Tandborste, deo och duschkräm.

Sen behöver man inte så mycket mer. Ja, lite bebiskläder såklart =)

//Linda

Maria W sa...

Kommer ihåg att godis var ganska bra att ha packat i väskan sist ;p
kram

kattis sa...

sån där vete kudde som man har i micron får man inte ha med nu för tiden, brand risk eller nått sa de. Jag har en värmedyna, sån som drivs på el. Får se om man kommer använda de.
Jag har packat med Enya skiva, lugnande musik, vet inte om jag kommer gilla de.
Trött är jag oxå. Klarar av att vara vaken utan problem en hel dag men sover väldigt gott på nätterna, men kissar mkt så får ändå gå upp mkt på nätterna ändå =)
Har oxå de där känningarna i ljömskarna...

Lisa Olsson sa...

Bindorna som man får på förlossningen tyckte jag va mycket skönare och bättre än dom jag hade med mig för dom va inte lika mjuka. =)